Consultările cu privire la curriculum și scrierea conținutului cursului s-au desfășurat la București.
În luna iunie, a avut loc la București reuniunea partenerilor din proiectul GPP FURNITURE (Achiziții Publice Verzi – Mobilă) în timpul căreia s-au pus în ordine aspectele organizatorice pentru următoarea fază de lucru, respectiv crearea instrumentului de verificare a dobândirii cunoștințelor și abilităților necesare și, ulterior, scrierea cursului propriu-zis. Aceasta a fost precedată de discuții pe marginea activității anterioare întâlnirii de la București: o analiză riguroasă a curriculumului propus de consorțiu și prezentarea raportului referitor la decalajale dintre cunoștințele și abilitățile actuale ale specialiștilor din industria mobilei și nevoile lor reale de pregătire pentru a putea participa la licitațiile publice, în speță la cele cu criterii ecologice. Astfel începe conturarea conținutului cursului.
Juan Jose Ortega Gras, manager proiect GPP-Furniture, Amuebla, Spania: „Următorul pas al proiectului este acela de a dezvolta materialele pentru curs. Rezultatul final al acestui proiect este un curs pentru profesioniștii din industrie. Ne străduim să ne punem de acord cu aspectele cele mai importante pentru profesioniști, în perfecționarea abilităților lor pentru a fi pregătiți să răspundă cerințelor achizițiilor publice. Proiectul GPP va ajuta industria de mobilă să crească și să aibă mai multe oportunități în vânzarea produselor către instituțiile si autoritățile publice, să înceapă să facă aceste vânzări – acum, nu pot, nu reușesc . În ceea ce privește industria “verde”, vor avea ocazia să introducă noile tehnologii „verzi” și noile cerințe în industria de mobilă. Proiectul GPP pentru achiziții publice este propulsat de instituții publice, de Comisia Europeană, în toata Europa. De exemplu, în AMUEBLA (clusterul pe care îl reprezint și care are în jur de 100 de membri) mulți se străduiesc să se alinieze tendințelor „verzi” în achizițiile publice.”
Andreea Paraschiv, coordonator proiecte europene APMR: „Pentru industria mobilei din România, dacă ne gândim la materiale, este o bună oportunitate, în ideea că producătorii de mobilă, în general, folosesc materiale ecologice. Deocamdată schema de achiziții publice verzi este o schemă voluntară, în sensul că statele nu sunt obligate în momentul de față să includă în procedurile de achiziții publice criterii ecologice. Este un proces care a început de ceva vreme. Deja există o mulțime de prevederi legale la nivelul UE care au impus transformarea proceselor de producție și orientarea către procese mai ecologice. În plus, producătorii români tradiționali folosesc lemnul, care este un material ecologic. Vor mai fi probabil anumite probleme legate de ciclul de viață al produselor, pentru că și designul trebuie să fie ecologic. Asta însemnând că mergem pe ideea de a putea recicla în totalitate produsele de mobilier. În esență, proiectul se referă la realizarea unei platforme de e-learning. Asta înseamnă că va fi disponibil un curs, cu tot ce implică el, pentru a-i sprijini pe producătorii de mobilă, în special IMM-urile, pentru că ele sunt categoria mai puțin îndrăzneață pe acest segment, fie din lipsă de informații, fie din lipsă de personal. Această platformă trebuie să-i ajute să aibă mai mult curaj în abordarea acestui segment de piață, mai ales că, probabil, mulți își doresc să facă export și chiar în domeniul achizițiilor publice piața europeană este o piață promițătoare.[Dar] după cum știm, Comisia Europeană promovează aceste concepte de achiziții verzi, sustenabilitate, de economie verde, în general.”
Achiziții Publice Verzi, Achizițiile Publice Ecologice (APE) reprezintă „un proces în care autoritățile publice încearcă să procure bunuri, servicii și lucrări cu un impact redus asupra mediului înconjurător pe parcursul ciclului lor de viață, în comparație cu alte bunuri, servicii și lucrări cu aceleași funcții primare.” De asemenea, reprezintă un instrument important în punerea în practică a politicii de mediu vizând atenuarea schimbărilor climatice, utilizarea resurselor, consumul și producția durabile, deoarece cheltuielile pentru achiziționarea de bunuri și servicii de către autoritățile publice din UE reprezintă circa 14% din PIB-ul UE, adică în jur de 1.800 de miliarde de euro anual. În ciuda acestei valori mari puse în joc, doar 12% din IMM-urile din UE participă la procese de achiziții publice în care se impune respectarea unor criterii ecologice.
Șase parteneri din patru țări europene, incluzând AMUEBLA (Asociația pentru Afaceri Inovatoare a Producătorilor de Mobilă și Produse Conexe din Regiunea Murcia, Spania), APMR (Asociația Producătorilor de Mobilă din România), Camera de Comerț și Industrie a Bulgariei, Universitatea din Zaragoza (Spania), Universitatea de Științele Vieții Poznan (Polonia) și firma GLOBALNET Sp. z o.o. din Polonia s-au asociat pentru a realiza împreună un program de pregătire ce va fi disponibil pe Internet, prin intermediul unei platforme de e-learning și se va adresa profesioniștilor din industria mobilei și amenajărilor interioare, furnizorilor de pregătire profesională pentru sector și chiar funcționarilor publici, sprijinindu-i în procesul de extindere a nivelului de cunoștințe privind APE, cu accent pe cerințele specifice achizițiilor de mobilă.
Proiectul denumit pe scurt GPP-FURNITURE (n.trad. APE – Mobilă) a debutat în luna noiembrie 2016 și se va desfășura pe o perioadă de 24 de luni.
Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe site-ul www.gpp-furniture.eu
Disclaimer:
Prezentul articol și opiniile exprimate reflectă numai punctul de vedere al autorului / persoanelor intervievate; Agenția Națională Erasmus+ care gestionează proiectul și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru nicio utilizare care poate fi dată informațiilor prezentate.